Згідно з пунктом 11.3.23 глави 11.3 розділу IX Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 (далі – ПРРЕЕ) визначено, що у разі якщо обсяг електричної енергії, виробленої генеруючою установкою (генеруючими установками) приватного господарства, спожитої на власні потреби цього домогосподарства дорівнює нулю, плата за вироблену електричну енергію не нараховується. З набуттям чинності вказаної постанови постачальник універсальних послуг має здійснювати розрахунки із споживачем за згенеровану електричну енергію за договорами купівлі-продажу електричної енергії за «зеленим» тарифом з урахуванням наявності обсягів електричної енергії, виробленої генеруючими установками приватних домогосподарств, спожитої на власні потреби.
Предметом договору про купівлю-продаж електричної енергії за «зеленим» тарифом приватним домогосподарством є саме обсяг, що перевищує місячне споживання електричної енергії приватним домогосподарством. Таким чином, якщо у споживача відсутнє споживання електричної енергії (використання електричної енергії для забезпечення власних побутових потреб), а тому відсутня і різниця між обсягами виробленої та спожитої електричної енергії таким приватним домогосподарством. Отже, в такому разі, відсутній предмет договору про купівлю-продаж електричної енергії за «зеленим» тарифом приватним домогосподарством.
При цьому, у разі, якщо місячне споживання приватного домогосподарства дорівнює нулю, постачальник універсальних послуг має діяти наступним чином. Після отримання від адміністратора комерційного обліку (наразі оператора системи розподілу) даних, щодо місячних обсягів споживання за площадкою обліку рівних нулю, постачальник універсальних послуг повинен відображати в Акті купівлі-продажу обсяги виробленої та прийнятої постачальником електричної енергії, проте сума до сплати має бути зазначена рівна нулю і зроблена відповідна відмітка з посиланням на норми ПРРЕЕ. При цьому, обсяг отриманої згенерованої електричної енергії цим домогосподарством (за яким постачальником плата не буде нараховуватись) не має включатися до обсягу наданих оператором системи передачі послуг із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії.
Відповідно до вимог пункту 8.1.2. Кодексу комерційного обліку, покази лічильників для кожної ТКО за період інтеграції мають зчитуватися АС ППКО зі всіма цифрами після коми. Покази лічильників в індивідуальних побутових та малих непобутових споживачів мають зчитуватися в цілих кВт·год.
До нульового споживання по приватному домогосподарству за місяць належать числа, які дорівнюють нулю. Все що більше нуля вважається наявним споживанням. При цьому, для розрахунків ОСР має брати цілі числа і округлювати відповідно до вимог ККО.
Відповідний обсяг отриманої згенерованої електроенергії має бути задекларований постачальником за справедливою ціною, яка становить середньозважену ціну ринку на добу наперед (відповідно до даних сайту Оператора ринку) з оплатою відповідних податків згідно Податкового кодексу України.
Відповідно до статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.
Це означає, що дія закону та іншого нормативно-правового акта поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набрання законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності та не може поширюватися на правовідносини, які виникли і закінчилися до набрання чинності цим законом або іншим нормативно-правовим актом.
Водночас, згідно з пунктом 5 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України (у справі за конституційними скаргами Байшева П.В., Бурлакової О.О., Даць І.В., Дєдковського В.В., Желізняка М.В., Кожухарової Л.А. щодо відповідності Конституції України (конституційності) пунктів 2, 3 розділу ІІ "Прикінцеві положення" Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження контрактної форми роботи у сфері культури та конкурсної процедури призначення керівників державних та комунальних закладів культури" від 28 січня 2016 року № 955-VIII зі змінами від 12 липня 2019 року № 5-р(I)/2019) Конституційний Суд України вважає, що за змістом частини першої статті 58 Основного Закону України новий акт законодавства застосовується до тих правовідносин, які виникли після набрання ним чинності. Якщо правовідносини тривалі і виникли до ухвалення акта законодавства та продовжують існувати після його ухвалення, то нове нормативне регулювання застосовується з дня набрання ним чинності або з дня, встановленого цим нормативно-правовим актом, але не раніше дня його офіційного опублікування. Закон не має зворотної дії в часі, оскільки не поширюється на безстрокові трудові договори, укладені до його прийняття, а передбачає припинення цих договорів з моменту набрання ним чинності та можливість продовження трудових правовідносин на умовах контракту між професійними творчими працівниками (художнім та артистичним персоналом) і державними та комунальними закладами культури. Таким чином, Закон спрямований на регулювання тих правовідносин, які виникнуть після набрання ним чинності, а трудові правовідносини, що виникли раніше, повинні бути приведені у відповідність із новим юридичним регулюванням.
З огляду на наведене та оскільки, зокрема, вимоги пункту 2 Постанови № 1272 стосуються регулювання відносин, що виникли до прийняття зазначеної постанови і тривають, тому вони є правомірними.
У разі зміни власника приватних домогосподарств, загальна сукупна потужність встановлених у яких генеруючих установок перевищує 30 кВт на одну особу, споживач має обрати одне або декілька приватних домогосподарств, у межах дозволеної потужності (30 кВт, або, якщо генеруюча установка введена в експлуатацію у період з 01.01.2019 по 31.12.2019, - 50 кВт), для реалізації свого права на продаж електричної енергії постачальнику універсальних послуг за «зеленим» тарифом, в обсязі, що перевищує місячне споживання електричної енергії таким приватним домогосподарством. Щодо генеруючих установок інших приватних домогосподарств, наразі НКРЕКП опрацьовується питання внесення змін до нормативних документів з метою надання можливості таким споживачам права продажу виробленої електричної енергії за вільними цінами на підставі договорів з постачальниками.
Згідно з визначенням, зазначеним у ПРРЕЕ, приватне домогосподарство – земельна ділянка разом з розташованими на ній за однією адресою житловим будинком або котеджем (та у разі наявності господарськими (присадибними) будівлями наземними та/або підземними комунікаціями), що належить індивідуальному побутовому споживачу на праві власності.
Відповідно до пункту 11.3.4 ПРРЕЕ, побутовому споживачу до заяви-повідомлення необхідно надавати: копії документів, якими підтверджується право власності (користування) на земельну ділянку, право власності на житловий будинок та інші об’єкти нерухомого майна приватного домогосподарства.
Отже, ПУП не має права відмовити споживачу в укладенні договору купівлі-продажу електричної енергії за «зеленим» тарифом у разі наявності права власності на житловий будинок або котедж та документу про право власності чи користування на земельну ділянку, яка розташована за однією адресою з таким об’єктом.
У разі якщо у споживача відсутнє споживання за жовтень в цілому, за період з 01 по 11 жовтня сума до сплати за згенеровану електричну енергію приватним домогосподарством має бути нарахована (відповідно до вимог ПРРЕЕ, які діяли до набрання чинності Постанови № 1272), а за період з 12 по 31 жовтня - має бути рівна нулю. При цьому, у разі якщо у споживача в приватному домогосподарстві у жовтні в цілому (що становить розрахунковий період, відповідно до ПРРЕЕ) було наявне споживання, плата за вироблену електричну енергію за жовтень нараховується.
Розділення розрахункового періоду «жовтень» для коректних розрахунків за «зеленим» тарифом з урахуванням Постанови № 1272, доцільно проводити лише для тих приватних домогосподарств, у яких споживання за весь період дорівнює нулю. Для приватних домогосподарств, у яких наявне споживання у розрахунковому періоді «жовтень», розрахунки за «зеленим» тарифом здійснюються за загальним правилом за весь календарний місяць в обсязі, що перевищує місячне споживання електричної енергії таким приватним домогосподарством.
Оператор системи розподілу та постачальник універсальних послуг має розглядати кожну ситуацію окремо.
Якщо об’єкт зруйновано – проведення перевірки на наявність приватного домогосподарства, стану мереж.
Згідно з пунктом 11.3.20 ПРРЕЕ, постачальник універсальних послуг щомісячно до 7 числа календарного місяця, наступного за розрахунковим, формує Звіт про обсяги та напрями перетоків електричної енергії на основі даних, отриманих від оператора системи, та Акт купівлі-продажу електричної енергії (за необхідності) та надає їх побутовому споживачу, у тому числі в електронному вигляді, для підписання. Якщо побутовий споживач до 10 числа календарного місяця, наступного за розрахунковим, не повернув або не надав до них свої зауваження, такий Звіт про обсяги та напрями перетоків електричної енергії та Акт купівлі-продажу електричної енергії вважаються погодженими.
Розрахунок за придбану електричну енергію постачальник універсальних послуг здійснює не пізніше 15 днів після закінчення розрахункового періоду на основі Звіту про обсяги та напрями перетоків електричної енергії та Акта купівлі продажу електричної енергії.
Відповідно до пункту 11.3.5 ПРРЕЕ у разі ненадання індивідуальним побутовим споживачем повної інформації та/або всіх документів, передбачених цими Правилами, або виявлення перевищення величини встановленої потужності генеруючих установок, постачальник універсальних послуг протягом 3 робочих днів з дня отримання звернення щодо розгляду заяви-повідомлення надає такому споживачу повідомлення про необхідність усунення недоліків протягом 10 робочих днів.
У разі усунення недоліків, про які було повідомлено побутового споживача, протягом 10 робочих днів постачальник універсальних послуг реєструє заяву-повідомлення в день отримання документів, які підтверджують усунення недоліків. У разі неусунення побутовим споживачем виявлених недоліків після спливу 10-денного строку постачальник універсальних послуг відмовляє в реєстрації заяви-повідомлення, про що повідомляє побутового споживача.
Отже, купівля електричної енергії за «зеленим» тарифом згенерованої приватним домогосподарством має здійснюватися в залежності від того, хто винен у затягуванні укладення договору. У разі якщо затягування договору сталось з вини споживача, обсяги з дня введення в експлуатацію генеруючою установкою приватного домогосподарства не оплачуються.
Відповідно до інформації, отриманої від АКО відповідь на запит оператор системи передачі надає протягом дня, в перспективі відповідь на запит буде надаватись автоматизовано.
При цьому, у разі ненадання відповіді в термін 3 дні, ПУП має повідомити споживача про неотримання відповіді і зареєструвати заяву-повідомлення після отримання відповіді від АКО.
ПУП має коректно і в повному обсязі заповнити запит та інформацію для ДатаХаб, для можливості надання АКО повної інформації по запиту.
Відповідно до визначень, зазначених в ПРРЕЕ, об'єкт побутового споживача - квартира, житловий будинок (частина будинку), приватне домогосподарство, садовий будинок та інші об'єкти житлової нерухомості, визначені у пункті 14.1.129 Податкового кодексу України, що належать індивідуальному побутовому споживачу на праві власності або користування та яким присвоєні окремі адреси, а також земельна ділянка, призначена для індивідуального житлового будівництва зазначених об'єктів житлової нерухомості; приватне домогосподарство - земельна ділянка разом з розташованими на ній за однією адресою житловим будинком або котеджем (та у разі наявності господарськими (присадибними) будівлями наземними та/або підземними комунікаціями), що належить індивідуальному побутовому споживачу на праві власності.
Таким чином, у разі наявності у індивідуального побутового споживача права власності на квартиру в зблокованому 2 чи більше квартирному будинку та окрему земельну ділянку призначену для індивідуального житлового будівництва зазначеного об'єкта житлової нерухомості, що належить цьому індивідуальному побутовому споживачу на праві власності, та розташована за однією адресою з об’єктом, такий споживач має право укласти договір про купівлю-продаж електричної енергії за «зеленим» тарифом.
Коефіцієнти «зеленого» тарифу, для певної категорії генеруючих установок приватних домогосподарств, з розділенням по дозволеній встановленій потужності, зазначені в Законах України «Про ринок електричної енергії» та «Про альтернативні джерела енергії». Коефіцієнти «зеленого» тарифу для електроенергії, виробленої генеруючими установками приватних домогосподарств з використанням альтернативних джерел енергії, встановлюються на рівні зазначеному в таблиці (стаття 91 Закону України «Про альтернативні джерела енергії»).
При цьому, коефіцієнт «зеленого» тарифу для генеруючих установок приватних домогосподарств, для електроенергії, виробленої з енергії сонячного випромінювання генеруючими установками приватних домогосподарств, встановлена потужність яких не перевищує 50 кВт, за умови їх розташування на дахах та/або фасадах будівель та інших капітальних споруд, застосовувався для генеруючих установок, які були введенні в експлуатацію в період з 01.01.2019 по 31.12.2019. На даний час, зі встановленою потужністю, яка не перевищує 50 кВт можна ввести в експлуатацію генеруючі установки приватних домогосподарств, для електроенергії, виробленої з енергії вітру або комбіновані (згідно з дозволеною потужністю в розмірі генеруючої установки з енергії сонячного випромінювання - не більше 30 кВт, решта (до 50 кВт) – з енергії вітру).
Відповідно до статті 91 Закону України «Про альтернативні джерела енергії» встановлено коефіцієнт «зеленого» тарифу для електроенергії, виробленої з енергії сонячного випромінювання генеруючими установками приватних домогосподарств, встановлена потужність яких не може перевищувати 30 кВт та які можна ввести в експлуатацію на даний час.
Відповідно до статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.
Це означає, що дія закону та іншого нормативно-правового акта поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набрання законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності та не може поширюватися на правовідносини, які виникли і закінчилися до набрання чинності цим законом або іншим нормативно-правовим актом.
Водночас, згідно з пунктом 5 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України (у справі за конституційними скаргами Байшева П.В., Бурлакової О.О., Даць І.В., Дєдковського В.В., Желізняка М.В., Кожухарової Л.А. щодо відповідності Конституції України (конституційності) пунктів 2, 3 розділу ІІ "Прикінцеві положення" Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження контрактної форми роботи у сфері культури та конкурсної процедури призначення керівників державних та комунальних закладів культури" від 28 січня 2016 року № 955-VIII зі змінами від 12 липня 2019 року № 5-р(I)/2019) Конституційний Суд України вважає, що за змістом частини першої статті 58 Основного Закону України новий акт законодавства застосовується до тих правовідносин, які виникли після набрання ним чинності. Якщо правовідносини тривалі і виникли до ухвалення акта законодавства та продовжують існувати після його ухвалення, то нове нормативне регулювання застосовується з дня набрання ним чинності або з дня, встановленого цим нормативно-правовим актом, але не раніше дня його офіційного опублікування. Закон не має зворотної дії в часі, оскільки не поширюється на безстрокові трудові договори, укладені до його прийняття, а передбачає припинення цих договорів з моменту набрання ним чинності та можливість продовження трудових правовідносин на умовах контракту між професійними творчими працівниками (художнім та артистичним персоналом) і державними та комунальними закладами культури. Таким чином, Закон спрямований на регулювання тих правовідносин, які виникнуть після набрання ним чинності, а трудові правовідносини, що виникли раніше, повинні бути приведені у відповідність із новим юридичним регулюванням.
З огляду на наведене та оскільки, зокрема, вимоги пункту 2 Постанови № 1272 стосуються регулювання відносин, що виникли до прийняття зазначеної постанови і тривають, тому вони є правомірними.
Купівля електричної енергії за зеленим тарифом згенерованої приватним домогосподарством має здійснюватися ПУП з дня реєстрації повторного звернення споживача, який звернувся з заявою-повідомленням індивідуального побутового споживача про встановлення генеруючої установки, після усунення недоліків.
Відповідно до пункту 11.3.6 ПРРЕЕ побутовий споживач зобов'язаний протягом 15 календарних днів з дня отримання від оператора системи паспорта точки розподілу (передачі) електричної енергії, але не пізніше закінчення календарного місяця, надати його копію постачальнику універсальних послуг, з яким має укладений договір про постачання електричної енергії.
Копія паспорта точки розподілу (передачі) електричної енергії є невід'ємною частиною договору про купівлю-продаж електричної енергії за "зеленим" тарифом приватним домогосподарством.
Зобов'язання щодо купівлі постачальником універсальних послуг за "зеленим" тарифом обсягів виробленої електричної енергії генеруючою(-ими) установкою(-ами) приватного домогосподарства починають діяти з дати введення в облік вузла обліку генеруючої(-их) установки(-ок) (пункт 11.3.10. ПРРЕЕ).
Розрахунки за вироблену електричну енергію генеруючою(-ими) установкою(-ами) приватного домогосподарства в обсязі, що перевищує місячне споживання електричної енергії таким приватним домогосподарством, здійснюються постачальником універсальних послуг з дати реєстрації заяви-повідомлення про встановлення генеруючої установки.
У разі ненадання споживачем, в терміни передбачені пунктом 11.3.6, паспорта точки розподілу до ПУП, який є невід’ємною частиною договору про купівлю-продаж електричної енергії за «зеленим» тарифом, розрахунки повинні здійснюватися з дня надання споживачем паспорту точки розподілу.
Відповідно до пункту 2.3.13 ПРРЕЕ обсяги спожитої електричної енергії визначаються за розрахунковий період, який становить 1 календарний місяць.
При цьому, до введення в експлуатацію генеруючої установки та укладення договору право на сальдування відсутнє.
Отже, сальдування спожитої та виробленої електроенергії здійснюється з дати встановлення генеруючої установки.
Постановою Кабінету Міністрів України від 05.06.2019 № 483 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 11.08.2021 № 859) затверджено Положення про покладення спеціальних обов'язків на учасників ринку електричної енергії для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку електричної енергії, відповідно до якої на постачальників універсальних послуг покладено спецобов’язок щодо постачання електричної енергії побутовим споживачам постачальників універсальних послуг за фіксованими цінами, визначеними у додатку 3.
Фіксовані ціни на електричну енергію для побутових споживачів встановлені з 01.10.2021 по 31.03.2023 включно: для індивідуальних побутових споживачів, для колективних побутових споживачів та гуртожитків, а також встановлено фіксовані ціни для електричної енергії, що споживається у дачних та дачно-будівельних кооперативах, садових товариствах, гаражно-будівельних кооперативах на технічні цілі (роботу насосів) та освітлення території.
Отже, цією Постановою вказано вичерпний перелік споживачів, які мають право на ціну універсальної послуги, а отже і право укладати договір з постачальником універсальної послуги з тарифом побутового споживача.
Якщо гараж чи інші нежитлові будівлі розташовані за однією адресою на земельній ділянці де розташовано житловий будинок споживача, отже вони знаходяться в приватному домогосподарстві і має застосовуватись побутовий тариф.
Якщо нежитлова будівля розташована окремо, побутовий тариф не застосовується.
Згідно з визначеннями, зазначеними в ПРРЕЕ, приватне домогосподарство - земельна ділянка разом з розташованими на ній за однією адресою житловим будинком або котеджем (та у разі наявності господарськими (присадибними) будівлями наземними та/або підземними комунікаціями), що належить індивідуальному побутовому споживачу на праві власності. До складу членів приватного домогосподарства належать його власник та співвласники; об'єкт побутового споживача - квартира, житловий будинок (частина будинку), приватне домогосподарство, садовий будинок та інші об'єкти житлової нерухомості, визначені у пункті 14.1.129 Податкового кодексу України (ПКУ), що належать індивідуальному побутовому споживачу на праві власності або користування та яким присвоєні окремі адреси, а також земельна ділянка, призначена для індивідуального житлового будівництва зазначених об'єктів житлової нерухомості.
Відповідно до пункту 14.1.129 ПКУ об’єкти житлової нерухомості - будівлі, зареєстровані згідно із законодавством як об’єкти житлової нерухомості, дачні та садові будинки; При цьому, садовий будинок - будинок для літнього (сезонного) використання, який в питаннях нормування площі забудови, зовнішніх конструкцій та інженерного обладнання не відповідає нормативам, установленим для житлових будинків (пункт 14.1.129.2 ПКУ); дачний будинок - житловий будинок для використання протягом року з метою позаміського відпочинку (пункт 14.1.129.3 ПКУ);
Таким чином, садовий будинок не відповідає вимогам житлового будинку, тому належить до визначення об’єкту побутового споживача, але не може бути приватним домогосподарством в такому визначенні, яке зазначене в ПРРЕЕ.
При цьому, у разі проведення реконструкції садового будинку і переведення його в житловий будинок, з внесенням відповідних змін в правоустановчі документи, споживач у такому приватному домогосподарстві буде мати право встановити генеруючу установку та здійснювати продаж за «зеленим» тарифом обсягу електричної енергії, що перевищує місячне споживання таким приватним домогосподарством постачальнику універсальних послуг.
Оскільки садовий будинок не підпадає під визначення приватного домогосподарства, тому споживач такого будинку має право укладати договір з постачальником універсальних послуг, але не може укласти договір про купівлю-продаж електричної енергії за «зеленим» тарифом.
При цьому, власник садового будинку може встановити генеруючу установку та використовувати вироблену електричну енергію для власних потреб.
Відповідно до пункту 11.3.5. ПРРЕЕ для отримання інформації від адміністратора комерційного обліку (оператора системи передачі) щодо сумарної потужності генеруючих установок членів приватного домогосподарства на території України постачальник універсальних послуг формує запит із зазначенням ІПН (РНОКПП) усіх членів приватного домогосподарства.
За відсутності зауважень постачальник універсальних послуг реєструє заяву-повідомлення протягом 3 робочих днів від дати отримання звернення щодо розгляду заяви-повідомлення.
Отже, ПУП має направити запит до АКО для отримання інформації щодо сумарної потужності генеруючих установок членів приватного домогосподарства на території України в довільній формі. При цьому, АКО має надати інформацію по запиту протягом 3 робочих днів.
Для отримання роз’яснень по вказаному питанні, необхідно звертатись до АКО.
Відповідно до пункту 5.2. Типового договору електропостачальника про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії, Постачальник має право, зокрема, на отримання інформації щодо обсягу та якості електричної енергії, умов та фактичних режимів її розподілу, тарифів (цін), порядку оплати за переліком комерційних точок обліку споживачів відповідно до реєстру точок комерційного обліку Постачальника.
Отже, відповідно до умов зазначеного договору ОСР має передавати усі обсяги за точками комерційного обліку постачальнику.
Відповідний обсяг отриманої згенерованої електроенергії має бути задекларований постачальником за справедливою ціною, яка становить середньозважену ціну ринку на добу наперед (відповідно до даних сайту Оператора ринку) з оплатою відповідних податків згідно Податкового кодексу України.
У разі надання неповної відповіді, ПУП має виправити наповнення ДатаХаб, та зробити повторний запит до АКО.
Побутові потреби - споживання (використання) електричної енергії для задоволення умов постійного або тимчасового проживання та/або перебування фізичних осіб на об'єкті побутового споживача, включаючи прибудинкову (присадибну територію) у тому числі для індивідуального будівництва (реконструкції) об'єктів приватного домогосподарства, крім нотаріальної, підприємницької, господарської та незалежної професійної діяльності, зокрема діяльності дата-центрів, центрів обробки даних, зі створення віртуальних активів (майнінгу) та надання платних послуг тощо.
Згідно з пунктами 5.1.19 – 5.1.20 глави 5.1 ККО встановлено, що у квартирах, будинках, приватних домогосподарствах або інших об'єктах індивідуального побутового споживача, розташованих за однією адресою, установлюється один засіб комерційного обліку для побутових потреб незалежно від кількості господарських будівель.
Отже, якщо нежитлові об’єкти розташовані окремо, то тариф для таких об’єктів має застосовуватись як для нежитлових приміщень.
У разі якщо такі об’єкти (нежитлові будівлі) розташовані у межах приватного домогосподарства за однією адресою, разом з житловим будинком, та електроенергія на цих об’єктах використовується для побутових потреб цього приватного домогосподарства, то тоді така електрична енергія тарифікується як для побутових споживачів, відповідно до Постанови Кабінету Міністрів № 483.
21.12.2022
Сплачуй легко
ЕНЕРГО
ПРЕМІЯ
Особистий кабінет